NW typ O

V prvních deseti letech výroby automobilů v Kopřivnici se několikrát změnila koncepce a výrobu je možno rozdělit do tří vývojových etap. První etapu tvořily kočárovité vozy zvané Stará čtyřka, druhou etapu vozidla typů B až F, které je možno charakterizovat - nebo od první etapy odlišit - hlavně stejně velkými pojezdovými koly, odklápěcí karosérií, motorem uloženým mezi nápravami, ať již u zadní nebo přední nápravy, a jen s jedním párem nekrytých řetězů pohánějících zadní kola. Do třetí etapy patří stavba automobilů podle platných zásad ortodoxního pojetí koncepce automobilů, tj. vozidla s obdélníkovým rámem, podélnými nebo jinými listovými péry, motorem a převodovkou uloženou vpředu do rámu a pohonem zadních kol buď řetězem, nebo kloubovým hřídelem. Počátek druhé etapy měl s předchozí hodně společného zejména v tom, že obě údobí se vyznačovala velkým experimentováním. Vznikla celá řada typů, které sice hýřily technicky elegantními nápady, ale jen málo z nich našlo u zákazníků takový zájem, abychom o nich mohli hovořit jako o úspěšných. Jedním z výrobků třetí vývojové etapy byl omnibus typu O pro dvacet osob. Měl obě nápravy tuhé, rozvor 3980 mm, rozchod kol vpředu 1550 mm, vzadu 1675 mm. Dosud se podařilo zjistit, že v roce 1907 byly vyrobeny pouze tři kusy tohoto autobusu a dne 2. února 1907 dodány Ředitelství pouličních drah ve Vídni. Jeden výrobek označený jako typ O/1 veřejnost viděla na vídeňské automobilové výstavě a další, s motorem označeným 25/30 HP a podle typu uváděný jako O/2, byl o dva roky později prodán. Typ O nebyl tedy nijak prodejně úspěšný, podobně jako další užitkové verze typu K, vyrobené jen ve dvou kusech a v provedení hasičská stříkačka, či čtyři kusy typu M, speciální osvětlovací vůz pro armádu, označený jako M/1 s dvoukolovým přívěsem, či jeden kus nákladní dvouapůltuny typu R. Už z tohoto přehledu je zřejmé, že počátky období se stojatými motory vpředu nebyly nikterak šťastné. Jak jinak zhodnotit etapu, v níž se v pěti letech vyrobilo devět různých typů po jednom, nanejvýš po třech kusech?