Tatra 57A

Ve své době nejmenší osobní Tatra, lidově nazývaná "Hadimrška", která se vyráběla i několik let po druhé světové válce jako typ 57 B, prodělala během této doby některé karosářské změny, podvozek však zůstal téměř nezměněn. Na podzimním autosalonu v roce 1935 se objevila Tatra 57 s modernizovanou karoserií a s oblejšími tvary, ovšem její charakteristické znaky, jako odklápěcí kapota včetně blatníků, zůstaly zachovány. Dodávala se kromě standardního provedení se čtyřmi sedadly i jako třísedadlová otevřená, kdy nouzové třetí sedadlo se nalézalo v zavazadlovém prostoru. Tento vůz karosovali i některé jiné karosárny, například Bohemia v České Lípě. Tatru 57 A poháněl vzduchem chlazený plochý čtyřdobý čtyřválec OHV s protiběžnými písty, který dával nejvyšší výkon při 3000 ot/min. Pohonnou směs připravoval vertikální karburátor Zenith nebo Amal. Vůz měl dynamoakumulátorové zapalování. Chladící ventilátor se nalézal na předním konci klikového hřídele. Přenos hnací síly na zadní kola umožňovaly suchá jednokotoučová spojka a čtyřstupňová převodovka. Základ vozidla tvořil páteřový nástavný rám s centrální troubou, přední kola byla zavěšena na dvou příčných půleliptických pérech, tvořících paralelogram, zadní kyvadlovou nápravu odpérovávalo příčné listové péro. Spolehlivé zastavení vozu zaručovaly mechanické brzdy na všech kolech s vyrovnávacím ústrojím. Vůz dosahoval nejvyšší rychlosti 90 km/h při spotřebě 10 litrů paliva na 100 km. Rozchod kol tohoto vozu činil 1200 mm, rozvor náprav 2550 mm a kola se obouvala do pneumatik o rozměru 140 x 40 (5,25 - 5,50 x 16). Hmotnost podvozku udával výrobce 410 kg, hmotnost čtyřsedadlového dvoudveřového tudoru 870 kg, stejně tak vážil i kabriolet, dvousdadlové dvoudveřové sportovní provedení mělo hmotnost 740 kg. Tato sportovní verze se prodávala v roce 1936 za 26500 Kč, limuzína a kabriolet za cenu 28500 Kč. Bližší údaje najdete u popisu základního typu Tatry 57 z roku 1931. V roce 1938 se objevila na trhu "Hadimrška" s typovým označením Tatra 57 B s motorem o objemu 1256 ccm (vrtání 73 mm, zdvih 75 mm), který dával výkon 18,4 kW (25 k) při 3000 ot/min. Tento nový typ měřil na délku 4000 mm, na šířku 1550 mm, na výšku 1520 mm a měl světlou výšku 210 mm při rozvoru náprav 2550 mm a rozchodu kol 1200 mm. Palivová nádrž pojala 35 litrů paliva, olejová nádržka 3,5 litru oleje. K základní výbavě vozu tehdy patřilo jedno obuté náhradní kolo, elektrické osvětlovací a spouštěcí zařízení, elektrická houkačka, ruční houkačka, rychloměr s počítadlem ujeté vzdálenosti, hodinky s vnitřním osvětlením, stropní lampička, dva elektrické ukazatele směru, elektrický stěrač, zpětné zrcátko, dva věšáky na oděv, přední nárazník, pochromované kryty kol, lékárnička a potřebné náhradní díly a nářadí.