Tatra 30

Tento vůz patří do období nejvyšší tvořivé činnosti kopřivnických konstruktérů. Po úspěchu nové tatrovácké koncepce, dané vznikem typu Tatra 11 a Tatra 12, následovala celá řada automobilů od nejlehčích lidových vozů s dvouválcovými motory přes jim podobné čtyřválce Tatra 30 a Tatra 52 a z nich odvozené šestikolové armádní terénní automobily až po slavné nákladní "stojedenáctky" a tahače Tatra 813. Celá tato dodnes trvající řada nových a nových variant stavebnicového spojování jednotlivých prvků umožňuje vytvářet stále nová vozidla, splňující nejnáročnější požadavky odběratelů. V roce 1926 se objevil na trhu vůz střední třídy Tatra 30, vyrobený během tří let v devíti stech kusech. Poháněl jej plochý motor s rozvodem OHV umístěný vpředu a dávající nejvyšší výkon při 3000 ot/min. Pohonná směs se tvořila v karburátoru Zenith KB 30 nebo U 30, zapalování zajišťovalo magneto Bosch. Přenos hnací síly na zadní výkyvné polonápravy zprostředkovala suchá lamelová spojka přes mechanickou čtyřstupňovou převodovku se zpátečkou. Účinné pérování zajišťovalo vpředu i vzadu půleliptické příčné listové péro. Motor vykazoval spotřebu 11 až 13 litrů paliva na 100 km a 0,2 litru oleje. Palivo přicházelo z nádrže na 45 litrů benzínu. Bezpečné zastavení vozu na krátkou vzdálenost zaručovaly bubnové mechanické brzdy působící na všechna čtyři kola. Vůz o hmotnosti 1000 až 1090 kg (hmotnost šasi činila 580 až 590 kg) se vyráběl jako čtyřsedadlový až šestisedadlový s různými druhy karosérií, podle nichž se pak měnila i celková hmotnost. Dosahoval rychlosti 90 km/h. Měl vpředu i vzadu rozchod kol 1300 mm a rozvor náprav 2700 mm nebo 3170 mm (podle druhu karosérie) při délce automobilu buď 3700 mm, nebo 4100 mm, šířce 1650 mm a výšce rovněž 1650 mm. Světlou výšku vozu udával výrobce 220 mm. Od tohoto vozu byl odvozen sportovní kabriolet označený jako Tatra 30/52, který měl motor převrtán na 80 mm a tím se zvýšil jeho objem na 1910 ccm a výkon stoupl na 22 kW (30 k). Tento model měl již akumulátorové 12V zapalování, ostatní údaje se shodovaly s typem Tatra 30. Dodával se jako čtyřsedadlový kabriolet sport. V Kopřivnici také postavili v jediném exempláři závodní dvousedadlový vůz Tatra 30 se stejnými parametry, který ovšem po úpravách dosahoval výkonu 23,5 kW (35 k) a rychlosti až 130 km/h. Jeho kola dostala superbalónové pneumatiky a větší palivová nádrž pojala 50 litrů paliva. U normálního provedení, označeného jako 6/24, se montovaly na disková kola pneumatiky SS (Straight Side) Michelin Comfort Bibendum 13 x 45. Podvozek se prodával i samostatně za 36000 Kč, otevřený šestisedadlový vůz za 55 000 Kč, čtyřsedadlový byl o 3000 Kč levnější.